Vedtægter Lurfesten2024
§ 1- Navn
Stk. 1. Foreningens navn er Lurfesten2024 i daglig tale kaldet Lurfestkomiteen. Foreningen har hjemsted i Vejen Kommune.
§ 2 – Formål
Stk. 1. Foreningens formål er at yde støtte til almennyttige og kulturelle formål i Brørup og omegn. Endvidere ydes støtte til foreninger i Brørup og Omegn som anses for at være almennyttige.
Stk. 2. Komiteen tager beslutninger om uddelinger til formål jævnfør stk. 1.
Stk. 3. Til opfyldelse af overnævnte formål sørger foreningen for:
- At skabe rammer om afholdelse af Lurfesten – en årlig begivenhed i August måned.
- At sikre at festen afvikles som et kvalitetsprodukt, der i alsidighed vil imødekomme mange aldersgruppen og dermed være attraktiv for såvel Brørup og Omegns Borger som dem, der kommer til Brørup som gæster.
- At der involveres hjælpere fra mange foreninger og organisationer. Hvor det er muligt, tildeles disse et arrangement, som de får det fulde ansvar for -såvel planlægning som gennemførelsen. Dog under hensyntagen til de overordnede planer som komiteen har fastlagt.
§ 3 – Medlemskab
Stk. 1. Foreningen tilbyder to former for medlemskab:
a) Aktiv medlemskab
- giver adgang til generalforsamlingen
- giver efter 1 måneds medlemskab valgbarhed til komiteen
b) Passiv medlemskab
- giver adgang til generalforsamlingen
Som aktive medlemmer kan optages myndige personer, bosat i Brørup og omegn.
Stk. 2. Til aktive medlemmer udstedes et medlemskort, som angiver medlemmets navn og medlemsnummer.
Stk. 3. Et aktivt medlemskab kan opnås hele året, ved henvendelse til komiteen. Det aktive medlemskab udløber den 31. August hvert år.
Stk. 4. Komiteen påser, at der altid forefindes en ajourført fortegnelsen over aktive medlemmer.
Stk. 5. Et aktivt medlem, der virker imod foreningens formål, kan ved beslutning af generalforsamlingen udelukkes af foreningen, når to tredjedele af de afgivne stemmer ved en skriftlig afstemning godkender forslaget.
Stk.6. Alle som har deltaget i Lurfesten betragtes som passive medlem af foreningen.
§ 4 – Finansiering og ansvar
Stk. 1. Foreningen finansierer sin virksomhed gennem egne henlæggelser, modtagne gaver og gennem medlemmernes kontingenter.
§ 5 – Generalforsamlingen
Stk. 1. Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle forhold, der ikke efter vedtægterne er henlagt til komiteen
Stk. 2. Mødeberettigede er alle foreningens aktive og passive medlemmer. Hver mødeberettigede har 1 stemme, og der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Blanke stemmer regnes som ikke afgivne stemmer.
Stk. 3. Forslag fra medlemmer der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, må være komiteen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Stk. 4. Den ordinære generalforsamling afholdes inden 4 måneder efter regnskabets afslutning og indkaldes ved bekendtgørelsen på lurfestens hjemmeside www.lurfest.dk og sociale medier mindst 14 dage forud.
Stk. 5. Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende:
- Valg af dirigent og skriftfører.
- Beretning om Lurfestkomiteens virksomhed.
- Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
- Indkomne forslag.
- Valg af komiteen.
- Valg af 1 suppleant.
- Valg af 2 bilags kontrollanter.
- Eventuelt.
Stk. 6. Generalforsamlingen er beslutningsdygtigt uden hensyn til hvor mange medlemmer, der er til stede.
Beslutninger træffes med simpelt stemmeflertal, medmindre der ifølge vedtægterne kræves større tilslutning.
Håndsoprækning benyttes, medmindre dirigenten eller mindst 10 stemmeberettigede medlemmer ønsker skriftlig afstemning.
Stk. 7. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når dette vedtages af komiteen.
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når dette skriftlig kræves af 25 – dog højest 1/5 – af de stemmeberettigede medlemmer. I sidst nævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter begæringen er fremsat over for komiteen med oplysninger om det emne der ønskes behandlet. Indkaldelse skal ske i henhold til bestemmelserne i §5 Stk. 4.
Stk. 8. Et referat af generalforsamlingen indføres i foreningens forhandlingsprotokol og underskrives af dirigent og skriftfører.
§ 6 – Komiteen
Stk. 1. Komiteen består af 4-6 medlemmer, der vælges 2-3 ad gangen for 2 år ad gangen.
Bestyrelsen bestræber sig på at formand og kasserer ikke er på valg samme år. (Formand, sekretær og 0-1 komitemedlem lige år og kasserer og 1-2 komitemedlemmer ulige år).
Ultimo november måned giver hvert enkelt medlem i komiteen besked, om pågældende genopstillinger til den kommende generalforsamling. Dette skal ske via mail til alle i komiteen.
Generalforsamlingen kan tage beslutninger om, at komiteen består af færre end 4 medlemmer.
Komiteen skal mindst bestå af 4 medlemmer. Endvidere vælger generalforsamlingen mindst 1 suppleant for 1 år.
Stk. 2. Et komitemedlem kan ikke deltage i behandlingen af spørgsmål, hvori den pågældende har en personlig interesse.
Stk. 3. På sit første møde efter generalforsamling konstituerer komiteen sig selv ved valg af en formand, en sekretær og en kasserer, hvor resterende medlemmer er menige komitemedlemmer.
Stk. 4. Beslutninger træffes helst i enighed og i sjældne tilfælde som almindelige flertalsbeslutninger. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme den afgørende.
Stk. 5. Komiteen mødes normalt hver 3 måned, men i øvrigt når formanden finder anledning hertil, eller når mindst 2 komitemedlemmer begærer det.
Stk. 6. Komiteen er beslutningsdygtig, når flertallet er til stede.
Stk. 7. Komiteen tager beslutninger om:
a) Alle forhold, som er nødvendige til afvikling af lurfesten.
b) Indmeldelsesgebyr og/eller kontingent for aktive medlemmer.
c) Uddeling af årets overskud jævnført §2 stk. 1.
d) Komiteen kan til enhver tid inddrage en komiteaspriant. Således kan komiteen i en periode bestå af flere end 6 personer.
§ 7 – Regnskab
Stk. 1. Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december.
Stk. 2. Komiteen er samlet ansvarlig for, årsregnskabet opgøres, som ordentlig og forsigtig forretningsbrug tilsiger.
§ 8 – Revision
Stk. 1. Revision fortages af to på generalforsamlingen valgte bilagskontrollanter.
§ 9 – Vedtægtsændringer
Stk. 1. Ændringer i vedtægterne kan fortages på generalforsamlingen med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Hvis forslaget får flertal, kan dette flertal ikke udgør 2/3 af de afgivne stemmer, kan forslaget genfremsættes på en ekstraordinær generalforsamling, senest 4 uger efter den første. På denne generalforsamling kan forslaget vedtages med simpel stemmeflerhed. Den ekstraordinære generalforsamling skal indkaldes efter bestemmelserne i §5 Stk. 4.
§ 10 – Opløsning
Stk. 1. Til opløsning af foreningen kræves, at beslutningen herom vedtages af to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 2 og højest 4 ugers mellemrum samt med mindst 2/3 af de afgivende stemmer på hver generalforsamling.
Stk. 2. Såfremt opløsningen vedtages, skal der på anden generalforsamling vælges tre likvidatorer til at afvikle foreningens virksomhed. Fremkommer der herved overskud, skal dette efter generalforsamlingens bestemmelser anvendes til almennyttige og kulturelle formål i Brørup eller Omegn jævnført §2 stk. 1.
Således vedtaget på generalforsamling, den 23. april 2024
Lurfesten2024
Kenneth Fynbo, Søren Pihl Jessen, Lasse Kristiansen og Kristian Bovbjerg